Kort historia

Kort historia

Sträckan som inte lönar sig för trafik

Rälsen mellan Ängelholm och Klippan stod klar 1907. Projektet blev aldrig lönsamt. Efter diverse turer med olika ägare köptes det slutligen av SJ i slutet av 30-talet. SJ lade ner sträckan 1953 på grund av bristande intresse och lönsamhet.

Pyttor och en rebellisk poet

Namnet Pyttebron kommer från det skånska ordet “pyttor” som betyder hönor. Poeten Johan Wilhelm Halls pyttor ställde till förtret för stinsen och rättstvisten var ett faktum.

Hall skrev därefter en smädesvisa som handlade om pyttorna och stinsen. Visan blev genast mycket populär och sedan dess har bron fått heta Pyttebron och området kallats för Pytteområdet eller Pyttebroområdet.

Kanske det kan ge en historisk påminnelse om att sträckan inte är lönsam för trafik. Eller möjligen en påminnelse om att överheten ibland måste böja sig för mindre varelser och humor.

En långdragen diskussion

I över 60 år har man ältat brons vara eller icke vara. Och under hela resan har allmänheten sagt att de är väldigt förtjusta i området som det är.

I andra kretsar har förmodligen tongången varit en annan.  Kommunledningen har länge bedrivit en ensidig informationskampanj och gör det mesta för att få igenom sin egen agenda.

I februari år 2010 startades Nätverket Rädda Pyttebroområdet. Nätverket var bland annat aktiva med kampanjarbete och namninsamlingar.

Nätverket Rädda Pyttebroområdet, i samarbete med Engelholmspartiet och Social-demokraterna samlade in tillräckligt med underskrifter för att få till en folkomröstning om bilvägen Pytteleden, som var tänkt att gå genom Pyttebroområdet. Den folkomröstning som så många hoppades skulle avgöra och säkra grönområdets framtid.

Protester

Den 18:e april 2011 gick hundratals Ängelholmare ut för att demonstrera på stortorget i Ängelholm.

“Svekdebatten handlar om att moderaterna i valrörelsen lovade att Pyttebron skulle bevaras. Åsa Herbst (moderaternas dåvarande frontfigur) skrev dessutom på en namninsamling med samma krav.”

Folkomröstningen

Slutligen, den 27 november år 2011 hölls folkomröstning i Ängelholms kommun angående Pytteleden som biltrafikled eller ej. Med tanke på att det blåste kraftigt och att det utfärdades stormvarning med uppmaningar i media om att inte gå ut, var det ett förhållandevis högt valdeltagande. 10 937 personer trotsade stormvarningen.

Folkomröstningen avgjordes med en klar majoritet. Alternativet att behålla Pyttebroområdet som det är fick 59,73% av rösterna medan motståndarna fick 37,27%.

Sveket efter folkomröstningen

Kommunfullmäktige beslutade därefter att helt ignorera folkomröstningen och därmed folks åsikter, något de tyvärr har stöd för enligt svensk lag. Det gör inte saken rätt, menar vi, som vill värna om demokrati, såväl som Ängelholms grönområden.

En ny förening

För att få bättre förutsättningar att driva kampen vidare ombildades Nätverket Rädda Pyttebroområdet till en ideell förening. Föreningen Rädda Pyttebroområdet –  Värna Ängelholms oaser startades den 14:e juni 2012 och har som syfte att värna både Pyttebroområdet och Ängelholms övriga tätortsnära grönområden.

Framgångar 2014

Kommunens politiska majoritet gav inte upp planerna på en bilväg genom Pyttebroområdet. 2014 antogs en detaljplan som skulle göra vägen möjlig. Den överklagades av Föreningen Rädda Pyttebroområdet och ett antal privatpersoner. Innan någon dom i överklagandet hann komma var det dags för val till kommunfullmäktige. Pyttebroområdet blev en stor valfråga. De borgerliga partier som drivit frågan om att bygga bilvägen i Pyttebroområdet förlorade makten för första gången på decennier. En tid efter valet kom mark- och miljödomstolens dom, där de upphävde detaljplanen för vägen.

Sveket på Tylösand

Efter valet 2018 fanns fortfarande inte någon politisk majoritet för en bilväg i Pyttebroområdet. Men hösten 2019 tog moderaterna initiativ till en konferens på Tylösand och under den svängde tre partier (engelholmspartiet, sverigedemokraterna och miljöpartiet) till att vara för bilvägen. För att få det hela att se bättre ut bakades bilvägen ihop med satsningar på cykelvägar och parker i det så kallade Ängelholmspaketet. När detta skrivs pågår återigen detaljplanering för vägen.

Det är inte kört

Än så länge finns det ingen väg i Pyttebroområdet och även om den politiska majoriteten gärna vill ha en, så är det inte alls säkert att de lyckas. Detaljplanen kommer att överklagas när den blir klar och det blir ingen väg före valet 2022, så mycket kan hända.

Och Föreningen Rädda Pyttebroområdet – Värna Ängelholms oaser har inte släppt frågan. Vi biter oss fast, organiserar oss och ger aldrig upp.