Kort historia

Sträckan som inte lönar sig för trafik

Rälsen mellan Ängelholm och Klippan stod klar 1907. Projektet blev aldrig lönsamt. Efter diverse turer med olika ägare köptes det slutligen av SJ i slutet av 30-talet. SJ lade ner sträckan 1953 på grund av bristande intresse och lönsamhet.

Pyttor och en rebellisk poet

Namnet Pyttebron kommer från det skånska ordet ”pyttor” som betyder hönor. Poeten Johan Wilhelm Halls pyttor ställde till förtret för stinsen och den första rättsstvisten blev ett faktum.

Hall skrev därefter en smädesvisa som handlade om pyttorna och stinsen. Visan blev genast mycket populär och sedan dess har bron fått heta Pyttebron och området kallats för Pytteområdet.

Kanske det kan ge en historisk påminnelse om att sträckan inte är lönsam för trafik. Eller möjligen en påminnelse om att överheten ibland måste böja sig för mindre varelser, -och humor.

En långdragen diskussion

I över 50 år har man ältat brons vara eller icke vara. Och under hela resan har allmänheten sagt att de är väldigt förtjusta i området som det är.

I andra kretsar har förmodligen tongången varit en annan. Kommunen tog beslutet att sluta underhålla bron för ca 25 år sedan, något som på allvar börjar märkas. Kommunledningen har bedrivit en ensidig informationskampanj, köpt vinklade undersökningar och gör det mesta för att få igenom sin egen agenda.

Efter flera beslut och många arga artiklar/insändare senare startades  i februari år 2010 Nätverket Rädda Pyttebroområdet. Nätverket har bland annat varit aktiva med kampanjarbete och namninsamlingar.

Nätverket Rädda Pyttebroområdet, i samarbete med Engelholmspartiet och Socialdemokraterna samlade in nog med underskrifter för att få till en folkomröstning. -Den folkomröstning som så många hoppades skulle en gång för alla avgöra och säkra grönområdets framtid.

Protester

Den 18:e april 2011 gick hundratals Ängelholmare ut för att demonstrera på stortorget i Ängelholm. Se artikel i lokaltidningen HD här.

”Svekdebatten handlar om att moderaterna i valrörelsen lovade att Pyttebron skulle bevaras. Åsa Herbst skrev dessutom på en namninsamling med samma krav.”

Folkomröstningen

Slutligen, den 27 november år 2011 hölls folkomröstning i Ängelholms kommun angående Pytteleden som biltrafikled eller ej. Med tanke på att det blåste kraftigt och att det utfärdades stormvarning med uppmaningar i media om att inte gå ut, var det ett förhållandevis högt valdeltagande, 10937 personer trotsade stormvarningen.

Folkomröstningen avgjordes med en klar majoritet. De som röstade för att behålla Pytte-området som det är fick 59,73% av rösterna medan motståndarna fick 37,27%.

Sveket efter folkomröstningen

Kommunfullmäktige beslutade därefter att helt ignorera folkomröstningen och därmed folks åsikter, något de tyvärr har stöd för enligt svensk lag. Det gör inte saken rätt menar vi som vill värna om demokrati såväl som Ängelholms oaser och grönområden.

Protestgruppen på Facebook har över 3000 medlemmar och diskussionen pågår kontinuerligt. Det här är en strid som kommunledningen antagligen tror och hoppas är över.
-Men så blir det knappast.

En ny förening

Föreningen Rädda Pyttebro-området startades den 14:e juni 2012.
Vi biter oss fast, organiserar oss och ger aldrig upp.

Läs mer om föreningen här.